Linia dintre bine și rău, util sau inutil, sănătos sau patologic, poate fi foarte fină, uneori. Ambivalența pe care o trăim este dificil de conștientizat, dar, mai ales, de acceptat. Cel mai simplu este să etichetăm pozitiv sau să condamnăm, să alegem o poziție fermă. Provocarea apare atunci când suntem puși în fața faptului împlinit: viața nu este albă sau neagră, ci are foarte multe nuanțe de gri.
Ai cont pe Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Tik Tok sau utilizezi YouTube? Bineînțeles că da. Fiecare dintre noi a utilizat măcar o dată una sau mai multe dintre aceste platforme. În ce fel îți influențează viața, timpul petrecut pe social media?
Aici intervine dilema socială. Unii ar spune că social media îi ajută foarte mult să țină legătura cu prietenii, să se relaxeze, să își promoveze afacerile, iar alții ar spune că nu este bună pentru copii, nici pentru ei, pentru că răpește din timpul petrecut cu cei dragi și contribuie la manipularea și bullying la nivel înalt, ceea ce îi determină să nu mai utilizeze aceste platforme.
Documentarul „Dilema socială” vine pentru a prezenta o viziune de ansamblu asupra acestei probleme. Cei care au participat la crearea și creșterea platformelor pe care le folosim cu toții, prezintă cum a pornit ideea creării lor, la ce s-au așteptat atunci când a început totul, dar, mai ales, la ce nu s-au așteptat atunci când le-au lansat.
„Dacă nu plătești produsul, înseamnă că tu ești produsul.” Este una dintre ideile principale ale documentarului. Accesul la rețelele de socializare este gratis, aparent. De fapt, fiecare click al fiecărui utilizator contribuie la formarea unui algoritm menit să crească nivelul consumerismului și, inclusiv, al vânzărilor prin intermediul social media. Practic, produsele sunt chiar trăsăturile noastre de personalitate concretizate într-un profil.
Psihologia este utilizată în favoarea creșterii vânzărilor, chiar dacă asta este împotriva fiecărui om în parte, iar acest documentar ne arată cum s-a ajuns aici. Asta s-a dorit atunci când ea a fost creată? Nu, însă beneficiile ei secundare au fost speculate de-a lungul timpului într-o manieră negativă.
Ceea ce este important de reținut despre social media este că ambele perspective sunt reale și valide. Este adevărat că ea are și avantaje, și dezavantaje. Important este să învățăm să o folosim noi pe ea, nu să fim folosiți de ea, iar un prim pas este documentarea.